Keď Janka povie, aké značky alkoholu na Slovensku má na starosti, ľuďom padne sánka a chcú sa dozvedieť viac. Janka Pršanová je Brand Manager pre luxusné značky Belvedere, Glenmorangie, Ardbeg, Hennessy, Moët & Chandon a Dom Pérignon.
Keď k nám do KOFT-u pred 15 rokmi nastúpila, mala na starosti značky Bacardí a Martini. Neskôr dostala možnosť zmeniť portfólio na Moët a Hennessy. Čo to teda znamená, “riadiť značku”? ,,Mám na starosti v podstate všetko, čo sa daného alkoholu týka. Pripravujem plány, zastrešujem časť predaja, venujem sa najmä špeciálnemu segmentu zákazníkov. Dôležitou súčasťou sú aktivity ohľadom propagácie značky, tie zabezpečujem od A po Z.” Momentálne je pod jej záštitou 6 druhov alkoholu, takže so založenými rukami rozhodne nesedí. Teší ju, že sú jej značky určené primárne pre dospelú a bonitnejšiu klientelu, preto si pod akciami nepredstavujte párty do rána, kde alkohol tečie prúdom. Prémiové druhy alkoholu potrebujú elegantnú prezentáciu a vkus, na čo je Janka tá pravá. Pri kombinovaní s jedlom sa stáva alchymistkou a degustátorkou zároveň. ,,Pre moje značky väčšinou usporadúvam degustačné večere, kde párujeme jedlo s alkoholom a tie sa konajú najmä cez týždeň, ale samozrejme v noci. Niekedy je náročné absolvovať večer event a deň predtým aj potom stráviť v kancelárii,” komentuje svoje pracovné nasadenie Janka. Pri úvahe nad jej tekutým favoritom na chvíľu zaváhala. ,,Každá značka má svoju story a vie chytiť za srdce. Mám rada ich kombináciu, no s priateľmi si doma najradšej otvorím fľašu Hennessy.:-)”
Pozitívne výsledky ju posúvajú ďalej
Práca „branďáka“ je o predaji a o číslach. ,,Tie sú pri mojej profesii kľúčové, pretože podstatný je predaj a marketing slúži na podporu predaja.” A ako to s nimi vyzerá? ,,Momentálne sme na 2 až 3 - násobku predaja ako pred 7 rokmi, čo je úžasný a zmerateľný úspech.” Zaujímalo nás, ako vníma pracovnú kultúru. ,,V KOFT-e je super a so šéfmi mám vytvorený skvelý vzťah. Keď chcem niečo nové vyskúšať a výsledok je nanajvýš nejasný, dôverujú mi a dajú mi zelenú. Dostávam veľa priestoru na realizáciu.”
Tekuté šťastie, ktoré zbožňuje celý svet
Janka stretla počas pôsobenia na pozícii Brand Manager množstvo zaujímavých a slávnych ľudí, ktorí holdujú jej zvereným značkám. ,,Na Art Film Festivale, kde sme prezentovali Moët, som sa zoznámila s Benom Kingsleym či Claudiou Cardinale. Z našich hviezd spolupracujem dodnes s pánom Kukurom, ktorý je veľkým fanúšikom značky Moët. Okrem toho je vždy prínosné stretnúť Brand Managerov mojich značiek z celého sveta.” V rámci svojej profesie precestovala aj kus sveta: ,,Bola som pracovne v Istanbule, vo Varšave, Hamburg v Nemecku, Londýn. Tamojší ambasádori nám robia on trade visit, takže vidíme najzaujímavejšie prevádzky. Za splnenie motivačnej súťaže sme sa s kolegami dostali do Portorika, čo nie je obvyklé, takže si to cením. Vďaka Moët-u dobre poznám Paríž a Champagne.”
Je trendy vychutnávať si kvalitu
Kvalita v poslednej dobe vystupuje nad kvantitu. ,,Ľudia majú záujem objavovať nové veci a skúšajú kvalitnejšie druhy alkoholu. Degustujú napríklad šumivé víno. To je veľká kategória, ktorá má potenciál.” Ako raz povedal Napoleon: „Ak vyhráte, zaslúžite si šampanské. Ak prehráte, budete ho potrebovať!“ Šampanské je jednoducho venované výnimočným momentom. Ľudia začínajú vnímať rozdiely, skúšajú a pátrajú po svojej obľúbenej značke. A nielen v tomto segmente je to tak. ,,Spolupracujeme s Whisky Fest. Zúčastňujú sa ho bežní ľudia, ktorých baví whisky. Sú schopní vycestovať do Škótska, aby navštívili destilérky, chcú vidieť baliarne, zažiť originálnu atmosféru na vlastnej koži.” Janka je s portfóliom svojich značiek nadmieru spokojná. Obe šampanské sú lídrami na slovenskom trhu. ,,Šampanské je stále trendy. Slúži na oslavu úspechu, a tak komunikujeme aj značky Moët a Dom Pérignon. Svoju rolu tu zohrá aj “show off” faktor, keď chcú ľudia pred svetom deklarovať svoju úroveň. Najväčšia fľaša Moët-u, ktorú máme v predaji, má 12 litrov.“ Čo sa týka koňaku, stále je tu priestor na rast. ,,Hennessy sa vo všeobecnosti pripisuje staršej generácii, no už niekoľko rokov sa snažíme osloviť aj mladších. Spolupracujem so slovenským raperom Strapom, ktorý je brand ambasádorom Hennessy medzi mladými. On sám je milovníkom tohto koňaku, takže našou spoluprácou dosahujeme skvelé výsledky. Už teraz mladí na jeho koncertoch skandujú “Hennessy”!“
Marketing, ktorý sa vryje do pamäte
Nezabudnuteľnými eventmi pre Janku, jej kolegov, ale aj ľudí z trhu boli plavby na Bacardí lodiach. ,,Bol to veľmi náročný projekt, trvajúci 5 víkendov po sebe. K dispozícii sme mali dve lode, na ktorých sme sa plavili od UFA až po Devín. Potešili nás pozitívne ohlasy od všetkých.”
Každý luxusný alkohol má jedinečné podujatia a je úžasné byť ich súčasťou. ,,Už tretí rok organizujeme River show pre Moët a minulý rok sme sa prvý raz zúčastnili osláv celosvetového dňa Moët Party Day. Hennessy zas spájame s umením. Je to exkluzívna značka s viac ako 250-ročnou tradíciou. Pre fanúšikov konkrétneho umelca pripravíme párty, ktorú spojíme s prezentáciou Hennessy. Je to krásna a rôznorodá práca, pretože raz je to výtvarník, inokedy sklár či predajca jácht. Prioritou je osloviť vždy novú skupinu zákazníkov.”
Veľa zábavy, ešte viac práce a zodpovednosti
Najdrahšia fľaša Hennesy Richard stojí vyše 2 200 eur bez dane. Jedna fľaša “lacnejšieho” Dom Pérignon 300 eur. Keby bol človek nešikovný pri celom kartóne, môžu ho „deravé ruky“ stáť niekoľko mesačných výplat.
Janky sme sa spýtali, aké sú kľúčové vlastnosti, bez ktorých sa správny „branďák“ nezaobíde, ,,Je dôležité mať nadhľad aj ovládať multitasking. Je nutné vedieť, kam smerujem, čo chcem dosiahnuť a podľa toho sa zariadiť.” V KOFT-e robí všetko preto, aby boli produkty čo najlepšie odprezentované. Keď v práci organizuje ochutnávku a musí vybrať napríklad z 20 vzoriek 5 najlepších, ochotne sa zapojí celá firma. Janka sa len usmieva…,,Každý má trochu skreslenú predstavu, že v práci len pijeme. No my niekedy naozaj aj pijeme.:-)”